Tel.: +48 519 153 308

Choroby przyzębia

Choroby przyzębia – co to jest ?

Drodzy pacjenci warto wiedzieć, że wizyta u stomatologa powinna być nie  tylko wynikiem niepokojących nas sygnałów związanych wyłącznie z zębami. Tak samo jak zęby bardzo ważną kwestią są nasze dziąsła.

Choroba przyzębia to inaczej choroba dziąseł.

Choroba przyzębia zalicza się do dziesięciu najczęściej występujących chorób u ludzi i późno wykryta, nieleczona może być główną przyczyną utraty zębów u osób dorosłych.

Zlekceważone pierwsze stadium choroby przyzębia – zapalenie dziąseł (które jest jeszcze bardzo łatwe do leczenia)  może przejść w zapalenie przyzębia – przewlekłą chorobę zapalną dotykającą przyzębie, czyli tkanki, więzadła i kości otaczające zęby i utrzymujące je na miejscu. Nieleczone zapalenie przyzębia może poważnie uszkodzić te struktury i ostatecznie w skrajnych przypadkach doprowadzić do utraty zębów.

Dlatego niepokojące nas objawy zawsze warto jak najszybciej skonsultować ze specjalistami.

Wczesnym objawem chorób przyzębia zazwyczaj jest:

• Krwawienie dziąseł (samoistne, bądź podczas mycia, nitkowania).
  • Ból, pieczenie, swędzenie dziąsła.
  • Zaczerwienione dziąsła, tkliwe, obrzęknięte.
  • Nieprzyjemny zapach z ust oraz posmak.
  • Problemy z żuciem, czasami wyciekająca wydzielina z kieszonek podziąsłowych.

Natomiast głębokie zapalenie przyzębia objawia się:

• Obniżenie linii dziąseł i odsłonięcie szyjek zębowych.
  • Odsłonięte szyjki oraz korzenie reagują na czynniki zewnętrzne.
  • Powstawanie ropni trzyzębnych.
  • Ruchomość zębów.
  • Korony zębów wydłużają się.
  • Skrajne przypadki – utrata zębów.

Co więc powoduję chorobę przyzębia ?

W 90%przypadków choroby przyzębia wynikają z nieprawidłowej higieny jamy ustnej.
Oczywiście są też inne przyczyny do których można zaliczyć m.in.:

• Wada zgryzu wrodzona bądź nabyta
  • Choroby metaboliczne
  • Cukrzyca
  • Mechaniczne uszkodzenia dziąseł
  • Nieprawidłowo wykonane wypełnienia bądź uzupełnienia protetyczne
  • Niedobory witamin, najczęściej z grupy B, C.
  • Przyjmowanie niektórych leków.
  • Dziedziczne uwarunkowania.
  • Braki zębowe.

W zdrowej jamie ustnej występuje ponad 700 różnych rodzajów bakterii, z których większość jest nieszkodliwa. Rodzaj bakterii wywołujący chorobę przyzębia to tzw. bakterie przyzębia. Zwykle bakterie te nie wywołują żądnych problemów, aż do pewnego momentu. Dzieje się tak, gdy warstwa bakterii wraz z resztkami jedzenia, zwana płytką nazębną, przestanie być usuwana przez regularne mycie zębów.

A więc nie usunięta myciem zębów płytka nazębna stanowi pożywkę do rozmnażania się bakterii przyzębia, które wywołują naturalną reakcję zapalną, prowadzącą do obrzęku i stanu zapalnego dziąseł. Nieleczona choroba przyzębia może ulec zaostrzeniu. Płytka nazębna staje się coraz twardsza i zmienia się w kamień nazębny, którego nie da się już usunąć szczoteczką.

Dlatego warto również w tym miejscu zaznaczyć jak ważną rolę w stomatologii pełni regularne usuwanie kamienia nazębnego, które niestety często jest lekceważone. Nawet dokładne szczotkowanie czasami nie wystarczy aby uniknąć odkładania się kamienia nazębnego, dlatego do zabiegów profilaktycznych w stomatologii zalicza się skaling przynajmniej 1 raz w roku, a najlepiej 2 razy. Odkładanie się bowiem kamienia nazębnego jest również sprawą indywidualną, nie u każdej osoby pojawia się on tak samo.

Rozwój kamienia nazębnego oraz jego nieusuwanie zwiększa przyrastanie płytki nazębnej w kierunku korzeni zębów. Zapalenie to może przejść w postać przewlekłą. W miejscach, gdzie dziąsło odsuwa się od zęba, powstają tzw. kieszonki zębowe. W wyniku namnażania się szkodliwych bakterii infekcja ta rozprzestrzenia się, uszkadzając kość żuchwy i struktury otaczające zęby, aby w końcu doprowadzić do utraty zębów.

Leczenie chorób przyzębia

Każdy niepokojący Nas objaw dotyczący Naszych dziąseł powinien Nas skłonić do wizyty    w gabinecie stomatologicznym. Konsultacja z Naszymi specjalistami pozwala na odpowiednio dobrane leczenie w danym przypadku.

Do walki z chorobami przyzębia zaliczyć możemy m.in.:

• Prawidłowa codzienna higiena jamy ustnej.
  • Regularne usuwanie w gabinecie stomatologicznym kamienia nazębnego oraz osadów.
  • Zabiegi zwane kiretażami otwartymi bądź zamkniętymi.
  • Leczenie farmakologiczne.